سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان روزى درویشان را در مالهاى توانگران واجب داشته . پس درویشى گرسنه نماند جز که توانگرى از حق او خود را به نوایى رساند . و کردگار ، توانگران را بازخواست کند از این کار . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :27
کل بازدید :225101
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/1/10
3:25 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه
 نگاه امام شورای شهر همه کارهای شهر را در دست دارد حتی امام صراحتا اعلام می کند که شهردار را همین شوراها تعیین می کنند و تمام کارهای شهر به عهده این شوراهاست.

احمد مسجد جامعی  عضو شورای شهر تهران معتقد است: بر اساس اصل هفتم  قانون اساسی نهاد «شورا» در کنار قوای سه گانه، از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور است.


مسجد جامعی در گفتگو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، به تشریح تاکیدات مرحوم امام خمینی(س) در خصوص اهمیت و جایگاه شوراها پرداخت و اظهار داشت: تعابیر ایشان  در مورد جایگاه مردم در حکومت تعابیر زنده ای است. « استقرار حکومت مردمی در ایران » و « حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور محلی توسط مردم » از جمله این تعابیر بلند است. یکی از بنیادی ترین  راهکارهای  امام برای تاسیس چنین حکومتی تاکید بر تشکیل نهاد « شورا » است. در فرمان امام به شورای انقلاب در آغازین روزهای استقرار نظام جمهوری اسلامی در 9 اردیبهشت 1358در مورد تشکیل شوراها تاکید جدی وجود دارد ایشان تاکید می کنند که بی درنگ به تهیه آئین نامه اجرائی برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران پرداخته شود. شورا در اندیشه امام از ضرورت های نظام است اما به این امر ضروری آنگونه که امام می گفت، عمل نشد.ادامه مطلب...

  
  
قانون اساسی چالش های زیادی در مورد شورا دارد

مرتضی طلایی رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در سیره امام، شوراها به عنوان نماینده برای اداره امور خود مردم است. حد بین مردم و حاکمیت، شوراها هستند.ادامه مطلب...

  
  
حضرت امام خمینی (س) ضمن اشاره به اینکه کارهای هر منطقه باید محول به آن منطقه شود بر ضرورت تشکیل شوراها تأکید کردند.

در تاریخ 7 اردیبهشت 1358جمعی از دانشجویان و دانش آموزان سنندج به دیدار امام رفتند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این دیدار که در محل اقامت امام در قم صورت گرفت، ایشان ضمن اشاره به اینکه کارهای هر منطقه باید محول به آن منطقه شود بر ضرورت تشکیل شوراها تأکید کردند. ادامه مطلب...

89/2/13::: 9:22 ص
نظر()
  
  

 

جامعه آرمانی، اساساً بحثی متعلق به حوزه فلسفه اجتماعی و حوزه اندیشه و تفکر اجتماعی است و این همان چیزی است که با آمدن جامعه‌شناسی کنار گذاشته شد. در ظاهر شاید این جدایی بین جامعه‌شناسی و جامعه آرمانی بوجود آمد اما در باطن هیچگاه این دو از یکدیگر جدا نیست. آرمان‌ها همواره برای انسان قابل‌توجه است و همیشه یافته‌ها و خواسته‌های یک فرد در یک ردیف نیست و در این مورد ناهماهنگی وجود دارد. جامعه آرمانی همواره وعده‌ای است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد ولی آیا توجه کرده‌ایم که تکلیف انسان‌های فعلی چیست؟ادامه مطلب...

  
وقتی تهران می‌خوابد
منبع: روزنامه همشهری
مدیریت- روز که می‌میرد، شب که عمق می‌گیرد، تهران هم از تپش می‌افتد.
نه از هیاهوی آدم‌ها و ماشین‌ها خبری هست و نه از هیجان رنگ‌ها و صداها که چشم‌ها را می‌نوازند و می‌آزارند. گویی زندگی و هرچه که در شهر هست به‌خواب می‌رود. خوابی که می‌گویند خوب نیست و کارشناسان شهری آن را معلول چندین و چند علت می‌دانند و از اینکه این خواب، شهر را به رخوت می‌برد، نگران‌ هستند.

با اینکه خیابان‌های بی‌نور و صدا، شهر را به رخوت می‌برد، آنها می‌گویند: مسئولان باید از همان سال‌های شکل‌گیری و توسعه تهران برای زندگی شبانه آن برنامه‌ریزی می‌کردند و نمی‌گذاشتند تهران به خواب برود ولی درباره اینکه چرا خواب پایتخت عمیق و آرام شده، آنها عللی را مطرح می‌کنند که ریشه‌یابی و حل همین علل خود به بیداری شهر می‌انجامد.ادامه مطلب...
  
  
تقابل نمایندگان ملى ومحلى
پشت پرده سلب اختیار شوراها در انتخاب شهردار
ندا گنجی- واکنش به طرح مجلس‌نشینان براى واگذارى انتخاب شهردار به وزارت کشور یا به عبارتى دیگر «سلب مهم‌ترین اختیار شوراهاى شهر» همچنان ادامه دارد. البته در شرایطى که این طرح پس از پایان تعطیلات مجلس شوراى اسلامى و در هفته آینده در صحن علنى بررسى خواهد شد، هستند نمایندگانى که در روزهاى باقیمانده به بررسى آن در مجلس از ادامه پیگیرى طرح خود منصرف شده و امضاهاى خود را پس گرفته‌اند.ادامه مطلب...
  
  
به گفته علی نوذرپور- کارشناس شهر‌سازی‌- شهر تهران از ابعاد مختلف کالبدی، فرهنگی و اجتماعی دچار بحران هویت شده و هرچه می‌گذرد این بحران گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.
وی می‌گوید: «‌آنچه موجب افتخار و تعلق انسان به محل سکونت و شهر خود می‌شود، وجود خصوصیتی است که آن را از بقیه مکان‌ها متمایز می‌کند.
در شهر تهران براثر شهرنشینی شتابان، عناصر هویت‌بخش در مقیاس شهر و محله‌های آن پدید نیامده و یکسانی و یکنواختی در شهر مشاهده می‌شود؛ زیرا در شهرنشینی شتابان مسئله اصلی مردم تامین سرپناه است و نیازهای اجتماعی- فرهنگی و کیفیت زندگی متناسب با محیط، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که رفع این معضل شهر تهران با هویت‌بخشیدن به عناصر و اجزای آن میسر می‌شود؛ از این ‌رو لازم است شاخص‌های این عناصر که ریشه در مکان و زمان دارند و با سنت‌ها و عقاید جامعه پیوسته‌اند، نمود یابند.»ادامه مطلب...
  
  
این‌که پرداخت عوارض از ابتدا کار درستی بوده است یا اشتباه؛ این‌که عوارض اصلاً فایده‌ای برای پیشرفت ما در زندگی دارد یا خیر‌؛ این‌که قطره‌قطره عوارض جمع شدن در نهایت می‌تواند کدام اقدام بزرگ را رقم بزند‌؛ سوژه پرونده پرداخت عوارض است.

همه دکان‌داران و فروشندگان صاحب و نه مستأجر، موظف‌ هستند دیوار دکان را رنگ‌آمیزی کنند تا موجب حض چشم‌ و ‌روح مردم شود. شماره‌هایی که از سوی ماموران بلدیه نیز به شما اعلام می‌شود در اندازه‌ای کوچک‌تر از چراغ زنبوری، بالای سردر دکان میخکوب خواهد‌شد. هزینه پلاک‌گذاری و نظارت بر رنگ و بازرسی وضع ظاهری بر‌عهده دکان‌داران و به نفع بلدیه دریافت خواهد‌شد.
امضا-گاسپار ایپگیان، ریاست بلدیه تهران یک‌هزار‌و‌سیصد هجری‌خورشیدیادامه مطلب...
  
  
دیدگاه- مسیحا محمدی:
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که روند توسعه پایدار کشور بدون دخالت شورا و شهرداری‌ها برای دولت میسر نیست، به وجود برخی مشکلات در مسیر کار شوراها اشاره کرد‌.

وی در این رابطه چنین اظهار عقیده می‌کند: در مسیر کارها و برنامه‌های شورا مشکلاتی برخاسته از نهادهای مختلف وجود دارد که امیدواریم رفته رفته این مسائل رفع شود و نهادهای دولتی هم جایگاه شورا را درک کنند.

مهندس مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با همشهری جمعه درباره اهمیت و نقش شوراها در حل مشکلات ابرشهری چون تهران گفت:  وظیفه شورای شهر صرفاً حل مشکلات نیست. ادامه مطلب...

  
 
رفتارها- یکی از آرزوهای دیرینه بشر، دستیابی به آن نوع شیوه زیست بوده است که زندگی او را با بهروزی وکامیابی قرین سازد.اندیشه آرمانشهری آن بخشی از اندیشه است که در طول تاریخ راه‌های تحقق این آرزو را بررسی کرده است.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، ، میترا زاغی، زهرا ادریس آبادی،‌ پیمان محمودی و سمیه گایگانی

مقدمه

سرزندگی و نشاط دارای دو بعد است که یک بعد آن فردی است و به بینش و فرهنگ مردم و به ادراک آن ها وابسته است و دیگری به فضاهای شهری و معماری مربوط می شود که این دو بعد باهم ارتباط متقابل دارند و از یکدیگر نیز تاثیر می پذیرند.

جامعه شناسان همیشه تاکید می کنند که مدیران شهری باید امکان حضور مردم در فضاهای شهری را به وجود آورند تا ارتباطات اجتماعی به نحو گسترده ای بین شهروندان ایجاد شود. گسترده شدن ارتباطات اجتماعی باعث تقویت تعلق خاطر افراد به محل زندگی و بالارفتن ضریب امنیت روانی جامعه و نشاط اجتماعی می شود.

در این زمینه شهرداری تهران نیز چند سالی است که با نگاه فرهنگی و اجتماعی متفاوتی از یک دستگاه خدماتی صرف که کارش جمع آوری زباله و آسفالت خیابان ها است به یک نهاد تاثیرگذار در توسعه روابط انسانی در شهر تبدیل شده است.

ایجاد سامانه های نشاط که در آن اهالی یک محله امکان حضور اجتماعی پیدا می کنند ودر عین استفاده از برنامه های شاد و متنوع شهرداری با یکدیگرنیز آشنا می شوند یکی از برنامه های ایجاد نشاط اجتماعی شهرداری است که در آن به نوعی با بحران گسستگی اجتماعی در شهر نیز مقابله می شود. شهردار تهران نیز دراین ارتباط چنین گفته است: "شهروندان تهرانی بیش از هر چیز به آرامش، شادی، نشاط و تفریح احتیاج دارند و سرور و شادی یکی از ضرورت های زندگی در کلانشهری مثل تهران است".

هدف تحقیق:نتایج این تحقیق می تواند با تعیین توقعات مردم از شهرداری تهران، این نهاد را در انجام وظیفه زیباسازی شهر یاری رساند.

روش جمع آوری اطلاعات:نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.
جامعه آماری: شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:این نظرسنجی از تاریخ 28 دی تا 1بهمن ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
براساس نتایج، 57 درصد از پاسخ‌گویان نشانه یک شهر بانشاط را شاداب بودن مردم آن شهر می‌دانند، 14 درصد وجود گل و فضای سبز را به عنوان نشانه یک شهر بانشاط بیان کرده اند، 10 درصد از پاسخ‌گویان شهری را با نشاط می‌دانند که دارای اماکن عمومی و خیابان‌هایی تمیز باشد و 9 درصد نظم را نشانه با نشاط بودن شهر دانسته‌اند، 6 درصد استفاده از رنگ‌های شاد را دلیلی برای با نشاط بودن شهر عنوان کرده‌اند. در مجموع 4 درصد از پاسخ‌گویان نیز در این مورد به برگزاری جشن‌های خیابانی وآذین بندی خیابان‌ها اشاره کرده‌اند.این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.
نویسنده همشهری