سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، همنشین نیکویی برای ایمان است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :27
کل بازدید :225855
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/17
10:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه

اطلاعات جغرافیایی ضرورت برنامه ریزی شهری

عکس از:www.vahidvaka.blogfa.com

آنچه که ضروری به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیر‌ها و برنامه‌ریزی‌ها داشتن اطلاعات صحیح، دقیق و به روز است در نتیجه جهت آوری ذخیره و بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم زیاد آن، چاره‌ای جز استفاده از فناوری‌ها نداریم یکی در این پدیده‌ها سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است.در دهه 1970 دو سیستم اطلاعات جغرافیایی برای مجموعه ابزاری که به منظور ایجاد و نگهداری نقشه، تحلیل و نمایش نقشه‌ها و اطلاعات در نهادهای دولتی فراهم شده بود به کار گرفته شد.

چیست Geographic Information System

عوارض موجود روی یک نقشه را به اطلاعات توصیفی متصل می‌کند، GIS ابزاری است که در خدمت مدیریت برنامه‌ریزی و طراحی شهری، آنچه GIS را از سایر سیستم‌ها متمایز می‌کند بخش تحلیل توصیف آن می‌باشد سیستمی است کامپیوتری که می‌تواند داده‌های توصیف کننده مکان‌ها و فضاهای روی سطح زمین را نگهداری کرده و از آن بهره‌برداری کند.

برنامه‌ای که برای ورود مدیریت و تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین هدفی که GIS دنبال می‌کند دستیابی به روش‌های استراتژیک در بکارگیری اطلاعات جغرافیایی به منظور تقویت فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در هر امری (موضوعی)‌است و ارزیابی و بررسی تغییرات مکان‌های جغرافیایی و مراحل مختلف شرایط در طول زمان می‌باشد.

 

برخی از نرم‌افزارهای GIS عبارتند از:

Mapinfo-EDRISI-Arcinfo-Arcview- Small word- Maps

و متداول‌ترین این نرم‌افزارها Arcview می‌باشد مدل اصلی نمایش داده‌ها در GIS به صورت برداری و رستری است برخی نرم‌افزارها مانند Arcview برداری هستند مبنای این ساختار استفاده از خطوطی است که در مختصات فضای ممتد به نمایش درمی‌آیند اساس آن به سه عنصر نقطه، خط، سطح می‌باشد این ساختار مناسب‌ترین شکل نمایش عوارض است.

برخی دیگر مانند EDRISI رستری هستد این ساختار فضا را به صورت موزاییک در می‌آورد و برای هر عنصر فضایی یک مشخصه منحصر به فرد شناسایی می‌کند و متداول‌ترین ساختار دسترسی شبکه مربعی (شطرنجی) است و در مجموع این نرم‌افزار مناسب کار با مسایل آماری و تحلیل است.

اما یک سیستم اطلاعات جغرافیایی منابعی باید داشته باشد و مرحله جمع‌آوری اطلاعات از این منابع مهمترین بخش پروژه می‌باشد

 عکس از:chubineh.persianblog.ir

منابع اطلاعاتی این سیستم، نقشه‌ها، عکس هوایی و تصاویر ماهواره‌ای هستند. که این اطلاعات به شکل قومی در می‌آیند و سپس اطلاعات توصیفی برای هر نقطه روی نقشه به آن اضافه می‌شود.

یک سیستم اطلاعات جغرافیایی اطلاعات نقشه را به صورت رقومی ذخیره می‌کند این ذخیره سازی با بکارگیری یک پایگاه اطلاعاتی کارتوگرافیک که شامل رکوردهایی از توضیحات مربوط به هر عارضه کارتوگرافیک می‌شود صورت می‌گیرد. عارضه کارتوگرافیک به هر چیزی در نقشه اطلاق می‌شود که بتواند اسم داشته باشد.

شاید بتوان گفت مهمترین قابلیت GIS تحلیل و توصیف است قابلیت‌هایی همچون 1- جست‌وجو 2- آمارگیری 3- تغییر مقیاس 4- میزان تفکیک‌پذیری 5- شبیه‌سازی و مدل‌سازی...

کاربردهای بی‌شماری در GIS وجود دارد در بهداشت و ایمنی امور عمرانی (ساختمان‌ها، بناها، برنامه‌ریزی، حمل‌ونقل)، توسعه شهری (مسکن، جمعیت، کاربری زمین، تهیه نقشه، مقررات تجاری و توسعه اقتصادی) مدیریت اجرایی، امور مالی، امور تفریحی و فرهنگی ...

 

نقش GIS در بسیاری از رشته‌ها انکارناپذیر است از آن جمله رشته برنامه‌ریزی شهری است برنامه‌ریزی شهری پدیده‌ای است پیچیده که داده‌های بسیاری به منظور تصمیم‌گیری دارد. از جمله مساله‌ای همچون Zoninq یا منطقه‌بندی می‌باشد که با استفاده از GIS به شکل بسیار کامل‌تر و دقیق‌تر از Zoninq دست خواهیم یافت و اطلاعاتی همچون کاربری تجاری، مسکونی، اداری، ارتباطی، تراکم، جمعیت و ... که از مسایل بسیار مهم این رشته هستند به شکل دقیق‌تر کامل‌تر و کاربردی‌تر قابل دسترسی خواهند بود. و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را آسان تر و صحیح‌تر خواهد کرد. این ابزار به برنامه‌ریزان شهری در هدایت و توسعه و مدیریت شهری کمک شایانی می‌کند در مدیریت عقلایی فضا و توزیع جغرافیایی بهینه منابع مشاغل فعالیت‌ها و ... یاری می‌دهد.

امروزه اکثر شهرهای بزرگ دنیا با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی اداره می‌شوند به خصوص در سطح محلی آن بسیار متداول است اما با این حال کشورهای کمتر توسعه یافته چندان توجه‌ای به این امر فکری و کمترروی GIS سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 عکس از:www.today4u.ir