سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و انس پسر مالک را نزد طلحه و زبیر به بصره فرستاد تا آنان را حدیثى به یاد آرد که از رسول خدا ( ص ) شنیده بود . انس از رساندن پیام سر برتافت و چون بازگشت گفت : « فراموش کردم . » امام فرمود : ] اگر دروغ میگویى خدایت به سپیدى درخشان گرفتار گرداند که عمامه آن نپوشاند [ یعنى بیمارى برص . از آن پس انس را در چهره برص پدید گردید و کس جز با نقاب او را ندید . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :99
بازدید دیروز :21
کل بازدید :225559
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/8
3:53 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه
رئیس سازمان ملی جوانان با اعتراف به اینکه "در حال حاضر رشد طلاق شتاب بیشتری از رشد ازدواج در کشور دارد"، اظهار عقیده کرد "در حال حاضر مهم‌ترین معضل کشور تاخیر در امر ازدواج می باشد و غربی ها به دنبال آن هستند تا سبک زندگی ما را از نحوه لباس پوشیدن تا حرکات و سکنات و حتی تصمیم برای ازدواج را تغییر دهند."


به گزارش ایلنا، مهرداد بذرپاش در همایشی تحت عنوان "جوانان و ازدواج" که در ستاد ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد بزرگترین مساله‌ای که در زندگی هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد ازدواج است و ازدواج مهمترین انتخاب زندگی دختران و پسران محسوب می‌شود .


او با بیان اینکه اگر فرض کنیم کسی مسلمان باشد و قبلا در رابطه با دین خود تصمیم‌گیری کرده باشد مهمترین انتخاب بعدی زندگی او ازدواج است، گفت: جوانان در رابطه با مهمترین اتفاق زندگی خود به قدر کافی مشورت نمی‌کند وقتی کسی می خواهد یک ماشین و خانه بخرد، کار کارشناسی زیادی در این رابطه انجام می‌دهد و با اشخاص زیادی مشورت می‌کند اما خداوکیلی جوانان در رابطه با ازدواج چقدر مشورت می‌کنند؟


در حال حاضر مهم‌ترین معضل کشور تاخیر در امر ازدواج است
رییس سازمان ملی جوانان گفت: در حال حاضر اساسی ترین مشکل که در کشور با آن مواجه هستیم مسایل مربوط به تاخیر در ازدواج است و مشکل هم از این جا ناشی می‌شود که ما مدل مناسبی در رابطه با ازدواج در کشور ارایه نکرده‌ایم.
بذرپاش افزود: وقتی از جوانان ازدواج نکرده می‌پرسیم چرا زندگی مشترک خود را آغاز نکرده‌اید جوابهای مختلفی به این سوال می‌دهند، مثلا برخی می‌گویند هنوز دختر مورد علاقه خود را پیدا نکردم یعنی پدرومادرم آستین هایشان را برایم بالا نزدند، برخی دیگر می گویند ما خودمان باید همسر مورد علاقه مان را انتخاب کنیم و هنوز انتخاب نکردیم، برخی دیگر معتقدند دولت باید شغل در کشور ایجاد کند و جوانان پس از اینکه شاغل شدند خودشان ازدواج می کنند. گروه دیگر بر این اعتقادند که اگر دولت برای جوانان مسکن مناسب تهیه کند  جوانان خودشان بلدند ازدواج کنند برخی دیگر هم می گویند دولت هزینه های ازدواج را پایین بیاورند قطعا جوانان ازدواج می کنند.
پذرپاش با بیان اینکه همه این تحلیل های متفاوتی که جوانان در رابطه با علت ازدواج نکردن خود ارائه می کنند، درست است اما کافی نیست، گفت: ازدواج یک امر فطری است و بعید به نظر می رسد کسی در این جمع حاضر باشد که دوست نداشته باشد ازدواج کند و به اجبار بخواهند برای او همسر اختیار کنند چون در رابطه با فطری بودن ازدواج هیچ شکی وجود ندارد و ترغیب ها و تشویق هایی که در رابطه با ازدواج انجام می شود، فقط در زمان ازدواج می توان تاثیر داشته باشد و آن رابه جلو بیاندازد.


مسائل اقتصادی دلیل اصلی ازدواج نکردن جوانان نیست
رییس سازمان ملی جوانان گفت: من منکر این نمی شوم که کسانی که می خواهند ازدواج کنند باید منبع درآمد مناسبی داشته باشد اما صحبت من این است که منبع درآمد شرط لازم کافی برای ازدواج نیست.
پذرپاش مثالی را ارایه کرد و گفت: جوانان بالای شهر تهران که معمولا از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردارند یا شغل خوبی دارند و یا حداقل پدر آنها خانه مناسبی را برای ازدواج در اختیارشان قرار می دهد چندان تمایلی برای ازدواج ندارند و نرخ ازدواج در مناطق شمال تهران از نرخ ازدواج در مناطق جنوبی تهران پایین‌تر است در حالی که آنها توانایی مالی برای ازدواج دارند. البته نرخ طلاق در مناطق شمال شهر تهران نسبت به مناطق جنوب شهر بیشتر است.


سبک زندگی مناسب شرط کافی برای ازدواج است
او با بیان اینکه اگر فرض بگیریم که مسایل اقتصادی و مالی شرط لازم برای ازدواج است این تناقض ها را چگونه می توانیم حل کنیم، گفت: اینکه جوانان شمال شهری تمایلی به ازدواج ندارند، نشان دهنده این است که مسایل اقتصادی شرط کافی نیست آنچه که شرط کافی برای ازدواج محسوب می شود سبک زندگی است .
رییس سازمان ملی جوانان توضیح داد: غربی ها به دنبال آن هستند تا سبک زندگی ما را تغییر دهند، سبک زندگی از نحوه لباس پوشیدن تا حرکات و سکنات و حتی تصمیم برای ازدواج را شامل می شود و سبک زندگی است که تعیین می کند من در سن 20 سالگی ازدواج کنم و یا بگوییم آقا ولش کنید و در سن 30 سالگی هم با زور بخواهند برایش همسر اختیار کنند.سبک زندگی است که تعیین می کند ما چقدر برای نظر پدر و مادر برای ازدواج سهم در نظر می گیریم و البته سبک زندگی هزار و یک مولفه دیگر را شامل می شود.
بذرپاش گفت: وقتی که صبح از خواب بیدار می شویم تا شب که می خواهیم بخوابیم همه حرکات سکنات ما نشان دهنده سبک زندگی ماست این سبک زندگی را ما می‌توانیم آگاهانه انتخاب کرده باشیم یا به ما تحمیل شده باشد. تحمیل می‌تواند خواسته یا ناخواسته اتفاق افتاده باشد.
رئیس سازمان ملی جوانان ادامه داد: یک جوان ایرانی غرورش بر نمی‌تابد که کسی بخواهد سبک زندگی را به او تحمیل کند اما نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای دنیا جوانان در معرض تحمیل سبک زندگی قرار می‌گیرند.
او ادامه داد: از آنجائی که ما مسلمان هستیم و می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و مدلی را به دنیا عرضه کنیم بیشتر در معرض خطر هستیم و آنها بیشتر تلاش می‌کنند سبک زندگی‌ای که با سبک زندگی ایرانی متفاوت است به ما تحمیل کنند.


شبکه «فارسی‌وان» و سایر شبکه‌های فارسی زبان به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانی ها هستند
بذرپاش گفت: شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای که راه افتاده است، گمان می‌کنید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ بیشتر این شبکه‌ها حرف سیاسی نمی‌زنند، آن شبکه‌های فارسی‌زبانی که حرف سیاسی می‌زنند مخاطبانشان کم است. چون فقط اندکی از افراد جامعه هستند که آنها را قبول می‌کنند و اکثریت افراد جامعه اصلا حوصله حرف سیاسی را ندارند یا آنقدر آن شبکه‌های سیاسی فارسی زبان دروغ چاشنی کار خود کرده‌اند که برای مردم غیر قابل تحمل شده است.
او ادامه داد: مردم بیشتر شبکه‌های فارسی‌زبانی مانند «فارسی‌وان» که فیلم پخش می‌کنند نگاه می‌کنند اما اگر بیشتر فکر کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تنها هدف این شبکه‌های فارسی زبان تغییر سبک زندگی در ایران است.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: تاکنون به این فکر کرده‌اید که مثلا فارسی وان چرا این همه هزینه می‌کند که برای فارسی زبانان فیلم پخش کند. آنها مگر بیکار هستند یا پولشان از پارو بالا می‌رود یا ما را خیلی دوست دارند که بخواهند ما را سرگرم کنند. مطمئناً برای پخش فیلم‌ها و سریال‌ها هدفی را دنبال می‌کنند و آن هدف چیزی نیست جز تغییر سبک زندگی در ایران. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند در جامعه ما رسوخ کنند راهش این است که نسل جوان ما را هدف بگیرند و سبک زندگی آنها را تغییر دهند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از مولفه‌های اساسی تغییر سبک زندگی زیر سوال بردن اساس و بنیان خانواده است. و دانسته‌اند که جوانان ایرانی هر چقدر متکی به خانواده شوند و به آموزه‌های اصیل ایرانی پایبند باشند رسوخ به آنها سخت‌تر است بنابراین باید ارتباط جوانان را با سبک زندگی ایرانی، اسلامی قطع کرد. بنابراین با نشان دادن فیلم‌ها و سریال‌هایی که بنیان و اساس خانواده را هدف گرفته‌اند به تغییر سبک زندگی در ایران مشغول هستند. آنها می‌خواهند پارادایم و الگوی حاکم بر زندگی جوانان ما را خراب کنند و دوباره همانگونه که خودشان دلشان می‌خواهد آن را بچیند.
بذرپاش گفت: شبکه‌هایی مانند فارسی‌ وان کار عمیق روان‌شناسی را برای ساخت سریال‌های خود انجام می‌دهند تا بتوانند خیلی ظریف در جهت تغییر سبک زندگی وارد عمل شوند. اصلی‌ترین کار آنها در سریال‌های تلویزیونی‌شان زیر سوال بردن اساس خانواده و ازدواج است. آنها اصلا به مسخره کردن موضوعی به نام ازدواج می‌پردازند و به بینندگان خود القاء می‌کنند که اگر ازدواج کنی محدود می‌شوی، ممکن است همسرت به تو خیانت کند، ممکن است از بسیاری از لذت‌های زندگی محدود شوی و خرج زندگی بسیار زیاد است. بنابراین چه نیازی است به ازدواج کردن خدا تو را آزاد آفریده برو صفا کن و ازدواج نکن.


با تغییر سبک زندگی می خواهند جوانان ازدواج نکنند
او ادامه داد: آنها به گونه‌ای در جهت تغییر سبک زندگی حرکت می‌کنند که بیننده اصلا متوجه نمی‌شود. به زور از تو نمی‌خواهند کاری انجام دهی، آرام‌آرام رخنه می‌کنند و می‌دانید که اساسی‌ترین کالای فرهنگی که در حال حاضر در دنیا بر روی آن کار می‌شود و تاثیرگذاری زیادی نیز دارد فیلم است. با یک فیلم یک ملت را قلب می‌کنند. بنابراین برایشان کاری ندارد که بخواهند موضوع کوچکی مانند ازدواج را کمرنگ کنند.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم ازدواج چیز خوبی است، من امتحان کردم.
بذرپاش سپس به بیان آخرین سرشماری نفوذ مسکن که مربوط به سال 85 است پرداخت و آمار و اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق جوانان را در طی این سال‌ها عنوان کرد.
او گفت: در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور ما را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. بنابراین شما خود حدیث مفصل بخوانید از مجمل.
او ادامه داد: براساس آخرین آمار برآورد ازدواج برای امسال حدود یک میلیون است و سال گذشته نیز 900 هزار ازدواج در کشور اتفاق افتاده است و هر سال حدود 5 تا 10 واقعه رشد ازدواج داشتیم.
بذرپاش گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد جوانان کشور بسیار زیاد است، مسلما تقاضایی که در رابطه با اشتغال، مسکن و ازدواج وجود دارد در کشور بسیار زیاد است.


باید حواسمان جمع باشد، نرخ طلاق در کشور رو به افزایش است
او ادامه داد: در نرخ طلاق نیز در کشور شاهد رشد بوده‌ایم و باید در این زمینه حواسمان را جمع کنیم. در حال حاضر رشد طلاق شتاب بیشتری از رشد ازدواج در کشور دارد و این برازنده کشور عزیز ما نیست. هر چند که طلاق حق قانونی هر کسی است اما برازنده نیست و ما باید همانقدر که برای امر ازدواج در کشور تلاش می‌کنیم سعی کنیم که نرخ طلاق را نیز در کشور کاهش دهیم. اگر جوانان هنگام ازدواج بررسی و دقت لازم را در طرف مقابل خود انجام دهد و ازدواج‌های به موقع و آگاهانه داشته باشد هرگز گرفتار طلاق نمی‌شود.
رئیس سازمان ملی جوانان در رابطه با استان‌هایی که بالاترین و پائین‌ترین نرخ طلاق را دارند گفت: استان یزد حداقل میزان طلاق را دارد و البته در این استان نرخ جرائم و آسیب‌های اجتماعی نیز پائین است و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نرخ طلاق بالائی را در میان استان‌های کشور دارند.


شصت درصد جوانان ازدواج موقت را راهکار مناسبی برای حل معضل ازدواج نمی دانند
بذرپاس سپس به تحقیقی که در رابطه با ازدواج و طلاق در شهر تهران انجام شده است استناد کرد و گفت: براساس این تحقیق شصت درصد جوانان ازدواج موقت را راهکار مناسب و موثری برای جوانان نمی‌دانند هر چند که ازدواج موقت در کشور زیاد تبلیغ می‌شود.
او ادامه داد: براساس این تحقیق جوانانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند کمی سن، ادامه تحصیل، مشکلات اقتصادی و کمی درآمد، نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسکن، بیکاری، نداشتن امکانات مناسب برای اقدام به ازدواج، عدم آگاهی جهت قبول مسئولیت در زندگی زناشوئی، پیدا نکردن فرد مناسب، بی‌اعتمادی و بی علاقگی به ازدواج، نداشتن تجربه جهت زندگی مشترک، وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر ازدواج‌ نکرده، نگرانی از آینده و نامناسب بودن شرایط فرهنگی و اجتماعی را دلیل مجرد ماندن خود اعلام کرده‌اند.


بیشتر طلاق های صورت گرفته در ازدواج هایی که منشا دوستی داشته‌اند ‏‌رخ داده است

بذرپاش گفت: براساس این تحقیق از 321 نفری که طلاق گرفته‌اند، 26 درصد آنها از طریق فامیل، 10 درصد از طریق همسایه، 4 درصد از طریق دوستان، 13 درصد از طریق آشنایی در محل کار و 30 درصد از طریق دوستی اقدام به ازدواج کرده بودند.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: سازمان ملی جوانان در دو حوزه برای ازدواج کار انجام می‌دهد یکی در حوزه تسهیلاتی و رفاهی که وام ازدواج، مسکن مهر، وام دانشجویی، صندوق رفاه دانشجویی، خوابگاه‌های متاهلی و غیره از جمله آن به شمار می‌رود و دیگری تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای ازدواج است.
او توضیح داد: در قبل از شروع این دولت وام ازدواج یک میلیون تومان بوده، اکنون وام ازدواج چهار میلیونی به جوانان داده می‌شود و مجلس وام ازدواج 5 میلیون را تصویب کرده است. بنابراین می‌بینید چقدر پیشرفت در این زمینه داشته‌ایم.


سالیانه سه هزار میلیارد تومان افزایش بودجه برای وام ازدواج افزایش اعتبار داشته ایم
بذرپاش گفت: سالیانه در حدود یک میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود. اگر سه میلیون افزایش وام ازدواج را در تعداد ازدواج‌های صورت گرفته ضرب کنیم متوجه می‌شویم که دولت سالیانه سه هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پرداخت وام در نظر گرفته است. البته شأن جوانان ایرانی ما خیلی بیش از این است اما بضاعت دولت بیش از این نیست.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: سازمان ملی جوانان در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی و تشویق جوانان به ازدواج نیز اقدامات مناسبی انجام داده است.


چرا رسانه‌ها نگران نیستند که یک جوان مسلمان 10 سال ازدواج اش به تاخیر می‌افتد

او ادامه داد: رسانه‌های ما نیز باید در زمینه ترویج ازدواج فعالانه عمل کنند، نباید اینگونه باشد که وقتی یک هنرپیشه ازدواج می‌کند و یا طلاق می‌گیرد این خبر بسیار برجسته‌سازی شود و وقتی یک جوان مسلمان ایرانی ازدواجش 10 سال به خاطر نداشتن شغل، مسکن یا فرهنگ‌سازی نامناسب تاخیر می‌افتد هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و اصلا برایشان اهمیت ندارد.


وزارت ارشاد به رسانه‌ها و فیلم‌هایی که در زمینه ازدواج تبلیغ کنند یارانه می‌دهد
بذرپاش گفت: سازمان ملی جوانان با وزارت ارشاد توافقاتی در رابطه با فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج انجام داده است و قرار است وزارت ارشاد به فیلم‌هایی که برای ازدواج فرهنگ‌سازی می‌کند و به تشویق جوانان برای ازدواج می‌پردازد و یا تحکیم خانواده را تبلیغ می‌کند یارانه اختصاص دهد.
او ادامه داد: سازمان ملی جوانان با وزارت ارشاد نیز توافقاتی انجام داده که به رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌هایی که در زمینه ازدواج فرهنگ‌سازی می‌کنند یارانه تعلق گیرد. اکنون براساس توافقات صورت گرفته بیست درصد یارانه‌ها به رسانه‌هایی که در زمینه تحکیم خانواده و تشکیل خانواده فرهنگ‌سازی می‌کنند تعلق می‌گیرد.


89/8/16::: 9:41 ص
نظر()