سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلها زنگاری چون زنگار مس دارند، پس آنها را با استغفار جلا دهید [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :52
کل بازدید :225891
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/18
4:30 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه

حضرت امام خمینی که بنیانگذار این انقلاب فرهنگی و نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشند و فرهنگ را اساس سعادت بشر و جامعه می دانند اهمیت مسائل فرهنگی و اثرگذاری آنرا این گونه بیان می کند . « بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد ، فرهنگ آن جامعه است . اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگی ، هرچند جامعه از بعد های اقتصادی ، سیاسی ، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد . ولی پوک و پوچ و میان تهی است . »

حالا با توجه به تعاریف فوق از فرهنگ پاسخ شما را میدهم .

همانطور که مطلع هستید شوراهای شهر و روستا بر اساس قانون وظیفه قانونگذاری و کنترل و نظارت و هماهنگی را دارند و به هیچ وجه حق دخالت در اجرا ندارند . و بنده نیز بر اساس وظیفه به عنوان    مسئول کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، از شروع فعالیت شورای دوره سوم با هماهنگی اعضای شورا و بعضی از فرهیختگان شهر ، نشست ها و جلسات و اقدامات خوبی را با تشکیل کمیته تحقیق و پژوهش و همچنین تشکیل و فعال کردن کمیته های فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و ... در جهت آسیب شناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر نظرآباد شروع کردیم . که متاسفانه چند ماهی از شروع فعالیت ما نگذشته بود که به دلیل عدم تعامل ( در اینجا به معنی بده ، بستان ) فرمانداری وقت با شورا و شهرداری کلیه جلسات کنسل و بنده هم ممنوع الجلسه در سطح شهرستان شدم .

فلذا در سه سال گذشته فعالیت آنچنانی نتوانستم انجام بدهم ولی بعد از تغییر مدیریتهای فرمانداری ، شهرداری از سال گذشته تقریباً بعضی از فعالیتهایی که در گذشته کلید خورده بود تسریع شد و با هماهنگی اعضای شورا و شهرداری و نگاه مثبت فرماندار محترم فعلی شهرستان به مسائل فرهنگی و شورا اقداماتی از قبیل گسترس فضاهای سبز و پارکها و کتابخانه ها ، پشتیبانی های مالی و معنوی از فعالیتهای فرهنگی سطح شهر ، برگزاری مراسمات در مناسبتهای مختلف ، تامین چند هکتار زمین جهت احداث فضاهای ورزشی ، بهداشتی و درمانی ، آموزشی ، نمازخانه ، کتابخانه الکترنیک و مجتمع فرهنگی و کتابخانه مفتح ، توسعه و گسترش فضاهای ورزشی باشگاه شهدا و بازسازی و احداث زمین چمن ، پیست دو و میدانی استاندارد با نظر کارشناسان ورزشی ، پیش بینی 10 هکتار زمین جهت احداث مجتمع خدماتی ، رفاهی ، توریستی ، تجاری ، تفریحی و ورزشی روبروی پمپ بنزین و شمال میدان شورا که ان شا ا... با مشارکت بخش خصوصی در آینده ساخته خواهد شد .

در اینجا لازم است از همکاری و فعالیت نهادها و ادارات فرهنگی شهر نیز که با توجه به دستور العمل ها و بخشنامه های صادره از ادرات کل و مسئولین فرادست خود و همچنین اعتبارات اندک تخصیص یافته برای مسائل فرهنگی که با شورای شهر نیز هماهنگ بوده اند تشکرکنم، اقداماتی در حد توانشان انجام داده اند . از جمله تشکیل انواع کلاس قرآن ( حفظ ، روخوانی ، تجوید ، تفسیر ، آموزش استاد قرآن ، آموزش قرائت قرآن و ... ) تشکیل نمایشگاههای مختلف ( کتاب ، عکس ، فعالیتهای هنری ، صنایع دستی و ... ) توزیع کتاب در سطح مدارس ، ادارات ، مساجد و ... جهت ایجاد گسترش فرهنگ کتابخوانی ، اعزام جوانان و نوجوانان به اردوهای راهیان نور ، زیارتی ، تفریحی ، آموزشی ، فعالیتهای ریز و درشت دیگری که در حد محدود انجام شده و می شود .

ولی یک سوال ذهنم را مشغول کرده است که امیدوارم مسئولین و متولیان فرهنگی شهر و شهرستان که عرض کردم در حد توان و مقدوراتشان فعالیت کرده اند از این سوال ناراحت نشوند ، و جهت راهنمایی و کمک به بنده ضمن ارزیابی فعالیتهای انجام شده ، پاسخ منطقی به این سوال بدهند . که واقعاً این فعالیتهای فرهنگی انجام شده توسط شورا و ادارات و نهادهای فرهنگی در شهرستان نظرآباد و یا حتی در سطح کشور چقدر با تعریفی که از فرهنگ در بالا آمده مطابقت دارد ؟ یعنی با توجه به عصر انفجار اطلاعات و دهکده جهانی و کمک گرفتن و بکارگیری ابزار و امکانات و روشهای مخصوص این دوران که نیاز به فرهنگ استفاده از ابزار و وسایل این عصر می باشد به چه میزان موفق شده ایم . به دانش عمومی مردم و حفظ و گسترش نگرشها و منش ها و ارزشهایی که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) پایه گذاری نمودند که ظهور و بروز آن در ابتدای انقلاب و هشت سال دوران دفاع مقدس و در مدیران (دولت مردان) و رهبران خاص جامعه (حوزه و دانشگاه) زمان حضرت امام خود را نشان داد ، پایبند باشیم و در جهت تعالی و کمال یافتن انسان و جامعه قدم برداریم ؟

و کلاه خودمان را قاضی کنیم که بعد از دوران طلایی دفاع مقدس فضای معنوی و فرهنگی که با نفس مسیحایی حضرت امام ایجاد شده بود. یعنی از دورانی که بعنوان دولت سازندگی شکل گرفت و یا دوران دولت اصلاحات و در حال حاضر که دولت اصولگرایی حاکم است . با فرهنگ ناب محمدی و با فرهنگ و آیین و رسوم مردم مسلمان و انقلابی ایران چه کردیم ؟  آیا سیر سعودی داشته و یا سیر نزولی و چقدر با منویات حضرت امام و رهبری همخوانی داشته است و چقدر به مسائل فرهنگی و ملی و مذهبی ماهیت بخشیده و چقدر پویا و پایا و تاثیر گذار بوده با فطرت پاک این مردم خداجو هماهنگی داشته است ؟

آیا توانسته ایم تذکرات و توصیه های حضرت امام خمینی (ره) و دغدغه های مقام معظم رهبری که از سالها قبل شبیخون و تهاجم فرهنگی را یادآوری کردند و در سالهای اخیر نیز تقاضای مهندسی فرهنگی را داشتند که متاسفانه متولیان و مسئولین فرهنگی به جای مهندسی به بنّایی فرهنگی پرداختند ، جامع عمل بپوشانیم ؟

البته لازم به توضیح است که با توجه به توضیحات و عرایض فوق نمی خواهم بگویم که هیچ کار اساسی صورت نگرفته است بلکه در دهه های گذشته توسط بعضی از مدیران (دولت مردان) و رهبران خاص جامعه (حوزه و دانشگاه) فعالیتهای ارزنده ای در حد محدود صورت گرفته است که متاسفانه به دلیل جزم اندیشی و تنگ نظری و سیاسی کاری ادامه دار نبوده و متاسفانه به نظر بنده اکثر فعالیتهای انجام شده توسط متولیان و نهاد ها و ادارات فرهنگی رو بنایی و تشریفاتی بوده که همچنان ادامه دارد و امید است با تاکیدات و پیگیریهای مقام معظم رهبری که در حال حاضر دغدغه جدی برای ایشان شده است . اقدامات اساسی شکل بگیرد و به مهندسی فرهنگی بازگردند . 

آیا فکر نمی کنید که خیلی از فعالیتها و گزارشات ، فیلمها و عکسهای رنگی که در قالب های بسیار زیبا برای مسئولین ارسال می شود باعث گمراهی تصمیم گیران مسائل فرهنگی و اجتماعی شده است . که این تصمیم ها بصورت دستورالعمل و حکم و بخشنامه به دستگاههای اجرایی صادر می شود که اخیراً نیز همچون گذشته مقام رهبری انقلاب دغدغه و نگرانی خود را در دو نوبت در دیدار با مسئولین فرهنگی و کارگزاران نظام اینگونه فرمودند : « مسائل فرهنگی با دستور و حکم پیش نمیرود ، بلکه لازمه موفقیت در این عرصه ، انگیزه ، ایمان و حضور فعال انسانهای معتقد به ارزشهای دینی و انقلاب است . » و در جایی دیگر فرمودند « کارهای ویترینی و تشریفاتی در مسائل فرهنگی ،نتنها فایده ندارد ، بلکه ضررهای مشخصی به همراه دارد . »

و آیا می توانیم پاسخ 11 مورد از آسیبهای فرهنگی که در ابتدای مصاحبه عرض کردم (البته آسیبهاب جدی تر و بیش از اینهاست که میترسم با بیان آنها به سیاه نمایی یا سیاسی کاری متهم شوم  ) را بدهیم .

و در پایان آیا می توانم پاسخ امام خمینی (ره) و شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را بدهیم که بر سر فرهنگ ارزشهایی مثل ایثار ، شهادت ، آزادی و آزادگی ، صداقت ، صفا ، صمیمت و بردباری ، ساده زیستی و زی طلبی ، راستگویی و توجه به مردم و ایجاد امیدواری در آنها و حفظ وحدت کلمه که به تعبیر امام رمز پیروزی انقلاب بود و همدلی در بین مردم و مسئولین و در یک کلام تفکر و فرهنگ بسیجی اصیلی که حضرت امام مورد نظرشان بود . چه آوردهایم ؟  

صبح آزادی: بودجه اختصاص یافته به امور فرهنگی چه میزان می باشد ؟

در سال 1389 حدوداً 50 میلیون تومان

 صبح آزادی:با اعتقاد شما کمیسیون فرهنگی شورای نظرآباد در این مدت عملکرد موفقی داشته است یا خیر ؟

با توجه به توضیحات فوق خود شما و مردم قضاوت کنید .

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور جنابعالی

در همینجا از شهروندان و صاحب نظران عزیر در زمینه های فرهنگی و اجتماعی دعوت می نمایم که به صورت حضوری در دفتر شورای شهر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و یا بصورت غیر حضوری با پیشنهادات و نقد سازنده درباره مسائل فوق به صورت مکتوب و یا ایمیل و اظهار نظر درباره مسائل فرهنکی و اجتماعی و مسائل و اخبار شهر و شهرستان در وبلاک شخصی اینجانب به نام (شهر فردای نظرآباد) بنده را مورد لطف خودشان قرار دهند .

 آدرس وبلاک :                 www.shoray3n.parsiblog.com  

 


89/11/4::: 7:22 ع
نظر()