سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که تو را در پیروی از خدا یاری کند، از نافرمانی او بازدارد و به خشنود ساختن او فرمانت دهد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :33
کل بازدید :225903
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/19
2:7 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه

   بسمه تعالی  

         مصاحبه با         هفته نامه صبح آزادی

عباسی مسئول کمیسیون فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر نظرآباد:

    تنگ نظری و سیاسی کاری آفت فعالیتهای فرهنگی است 

نزدیک به یک دوره از فعالیت رسمی اش در شورا سپری شده است. بر خود فرض می داند که خود را از چشمه جوشان راهنمایی مردم محروم نکند . در ایام انتخابات نظر خود را درباره شورای شهر و اقداماتی که باید در این نهاد مردمی انجام شود بیان کرد. او نمی خواست با گارد سیاسی وارد شورای شهر شود، زیرا شوراها را نهادی برای تقویت دموکراسی و اداره شهر ها و روستاها توسط خود مردم می دانست . هیچ نهادی را چه حکومتی و چه غیر حکومتی به اندازه شوراوشهرداری در زندگی روزمره مردم دخیل نمی دانست.

اکنون با توجه به مسائلی که در شهر و شهرداری می بیند، اعتقادش به آنچه در زمان تبلیغات گفته بود بیشتر شده و به پیمان خویش با مردم پایبندتر از گذشته پافشاری می کند . معتقد است در شورای سوم می توان از تکرار خطاهایی که در گذشته بر اثر غفلت، بی تجربگی، ملاحظات سیاسی و عوامل خارج از اراده اعضای شورا رخ داده است، جلوگیری کرد و این نهاد مدنی را به کارگاهی برای فراگیری کار جمعی و بالابردن ظرفیت ، شکیبایی و مدارا در برابر یکدیگر تبدیل نمود. این چکیده ای از باورهای عضوی از اعضاء شورای شهر نظرآباد است. که با توجه به چنین روحیاتی ، جالب دیدیم دیدگاههای فرهنگی چنین شخصیتی را درخصوص شهر و عملکرد شورا جویا شویم.

                                             ================================================================

 

صبح آزادی: پیرامون مشکلات فرهنگی شهر نظرآباد توضیحاتی بفرمائید ؟

 مشکلات فرهنگی امروز ما چه در نظرآباد و یا کل کشور در حوزه هایی است که این حوزه ها با توجه به تحولات عجیب و شگرفی که در عصر انفجار اطلاعات

 در عرصه های گوناگون در حال شکل گیری است باید متحول شوند ، . رویکرد تحول جهانی از ابزار محور به دانایی محور کلیه فعالیتها و حرکتهای فرهنگی را به سمتی رهنمون می کند که باید فرهنگ را یک پروسه ای بدانیم که در گذر زمان شکل می گیرد و ضرورتاً باید از جزیره ای و پروژه ای عمل کردن که در حال حاضر یکی از آفتهای مدیریت های فرهنگی ما می باشد پرهیز نمود .

- حوزه هایی که باید در آنها تحول رخ دهد ؟

1- مدیریتی : در حوزه مدیریتی باید نگاه کلان و ملی و منطقه ای را بر نگاه های سلیقه ای و جناحی ترجیح دهیم .

2- ابزاری : در حوزه ابزاری باید بپذیریم ابزارهای تازه وارد میدان شده اند و ما باید با بهره گیری از فرهنگ استفاده از ابزار روزآمد منویات و دیدگاههای خود را بازتاب دهیم .

3- روشها : در حوزه روشها بایستی بپذیریم که روشهای منسوخ و نخ نما در حوزه فرهنگ دیگر جواب نمی دهد بلکه باید در روشهایمان تجدید نظر کنیم و روشهای کلیشه ای را که پیش از این آزموده ایم رها کنیم .

و در همین رابطه بعد از تحولاتی که در حوزه های فوق باید انجام شود . شناخت به روز آسیب ها و آفات و بیماری های فرهنگی به منظور پیشگیری یا درمان مناسب و بموقع ، و حداقل بمنظور اعلان آهنگ بیدار باش در مقابل هجمه فرهنگی بیگانگان امری مهم و ضرری به نظر می رسد .

- و اما مشکلات و آسیب های فرهنگی که شهر نظرآباد و همچنین در سطح کشور نیز وجود دارد و باید بصورت جدی فکر و برنامه ریزی محتوایی برای آنها شود .

1) فقدان نظام برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای نسل جوان به علت نبود مدیریت واحد فرهنگی

2) بحران هویت اجتماعی و فرهنگی و بلاخص بین جوانان و نوجوانان نسل دوم سوم انقلاب و گرایش به الگوهای غربی

3) اشاعه فحشاء و فساد و ارتشاء

4) حاکم شدن روحیه ریا و تملق و دروغگویی به جای اخلاص و ایثار و صداقت و راستگویی و دگرگونی مجدد ارزشهای جامعه و فرآیند تبدیل ثروت به ارزش و نابرابری اجتماعی .

5) نارضایتی مردم به علت شیوع حاکمیت روابط به جای ضوابط

6) گسترش ظاهر نگری ، سطحی نگری و جزم اندیشی و عوام زدگی در فعالیتهای نهادهای دینی .

7) نفوذ اندیشهای بیگانه

8) تهاجم برنامه ریزی شده دشمنان خارجی جهت انحراف نسل جدید

9) نبود انسجام فرهنگی

10) کمبود امکانات سخت افزاری نظیر فرهنگسرا ، کتابخانه ، خانه جوان ، سالن های همایش و نمایش

11) دوگانگی عمل و گفتار ، برخی از مسئولین (فاصله گرفتن بین گفتار و کردار آنها و سخنگویی به جای عمل و سیاسی کاری به جای خلاقیتهای مدیریتی )

 

صبح آزادی: اقدامات شورای شهر و مشخصاً کمیسیون فرهنگی شورا در این مدت سپری شده از عمر شورا در خصوص امور فرهنگی .

قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهم لازم میدانم یک تعریفی از فرهنگ بیان کنم و بعد با توجه به این تعریف اقدامات انجام شده شورا و شهرداری را در رابطه با مسائل فرهنگی را توضیح خواهم داد .

 همانطوریکه میدانیم ، فرهنگ ابزار تعالی و کمال یافتن انسان و جامعه بشری است بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه می باشد .

چندی پیش در مقاله ای تحت عنوان « فرهنگ سازی از دیدگاه امام علی (ع) تعریفی از فرهنگ را دیدم که به نظرم کامل و جامع بود .» که خدمت شما عرض می کنم :

: « فرهنگ مجموعه دانشها ، نگرشها ، منشها و ارزشهای یک ملت محسوب می شود .»

بنابراین ، این فرهنگ ویژگیهایی را مطرح می کند هویت دهنده ، مصونیت آور ، پویا و پایا ، تاثیر پذیر و فطرت ثانوی است . پس می توان گفت فرهنگ هر جامعه نیز پدیده ای بی همتاست که به تدریج در حیات جامعه شکل گرفته و قوام می یابد و نخستین منبع موثر در شکل گیری فرهنگ هر جامعه بنیانگذاران ، مدیران و رهبران خاص جامعه می باشند .

 

 


89/11/4::: 9:5 ع
نظر()