سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاش تازیانه هایی بر سر یارانم بود تا درحلال و حرام تفقّه می کردند . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :32
بازدید دیروز :20
کل بازدید :225634
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/10
12:3 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه
وقتی تهران می‌خوابد
منبع: روزنامه همشهری
مدیریت- روز که می‌میرد، شب که عمق می‌گیرد، تهران هم از تپش می‌افتد.
نه از هیاهوی آدم‌ها و ماشین‌ها خبری هست و نه از هیجان رنگ‌ها و صداها که چشم‌ها را می‌نوازند و می‌آزارند. گویی زندگی و هرچه که در شهر هست به‌خواب می‌رود. خوابی که می‌گویند خوب نیست و کارشناسان شهری آن را معلول چندین و چند علت می‌دانند و از اینکه این خواب، شهر را به رخوت می‌برد، نگران‌ هستند.

با اینکه خیابان‌های بی‌نور و صدا، شهر را به رخوت می‌برد، آنها می‌گویند: مسئولان باید از همان سال‌های شکل‌گیری و توسعه تهران برای زندگی شبانه آن برنامه‌ریزی می‌کردند و نمی‌گذاشتند تهران به خواب برود ولی درباره اینکه چرا خواب پایتخت عمیق و آرام شده، آنها عللی را مطرح می‌کنند که ریشه‌یابی و حل همین علل خود به بیداری شهر می‌انجامد.

اقتصاد

کارشناسان شهری بر این باروند که وضعیت اقتصاد تهران، نخستین و مهم‌ترین عامل پایان زندگی در شب‌های تهران است چراکه صاحبان مغازه‌ها و اماکن خرید به‌خاطر پایین بودن میزان فروش در روز، دیگر انگیزه‌‌ای برای فعالیت در شب ندارند.

علی نوذرپور، کارشناس شهری در این رابطه شهر سئول را مثال می‌زند و می‌گوید: در مسافرتی که به این شهر داشتم شاهد جریان زندگی در تمام ساعات شب و روز بودم؛ گویی که شهر همیشه بیدار است و خواب ندارد.

آنجا تمامی مراکز خرید و فروشگاه‌ها به‌ویژه در نقاط مرکزی شهر تا صبح باز بودند و شهروندان نیز همانند روز از آنها بازدید و خرید می‌کردند که این مسئله در شکوفایی اقتصاد سئول، تاثیر بسیاری داشته و درصد قابل‌توجهی از پیشرفت این شهر از نظر اقتصادی مدیون برنامه‌ریزی‌های مسئولان شهر برای شب‌های آن است.

او می‌افزاید: در تهران ما فعالیت‌های اقتصادی را به‌مدت 8 ساعت متوقف می‌کنیم و این مسئله اقتصاد شهر را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده و جالب است که بدانید تمام مسئولان شهرهای بزرگ در این رابطه برنامه‌ریزی می‌کنند و اخیرا در کشورهای شرق آسیا نیز به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند که در تهران باید تلاش شود اولا اقتصاد را از حالت رکود خارج کرده و در مرحله بعد امکانات را در شهر ایجاد کنند که خرید در شب را ترغیب کند. بنابراین با توجه به این مسائل علت اصلی که ما در تهران حیات شبانه نداریم وضعیت بداقتصادی است.

نورپردازی شهری

این کارشناس شهری علت دیگر نبود حیات شبانه در پایتخت را مسئله امنیت می‌داند که به اعتقاد او، بیشتر از موضوع نورپردازی در شهر نشأت می‌گیرد.

نوذرپور می‌گوید: هرچند در سال‌های اخیر اقدامات خوبی جهت نورپردازی در تهران صورت گرفته اما این واقعیت است که تهران از نظر روشنایی وضعیت خوبی نداشته و مناطق بسیاری در سطح شهر هستند که تاریک بوده و نوعی احساس ترس در میان شهروندان به‌وجود می‌‌آورد، به‌گونه‌ای که افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند سعی می‌کنند رفت‌وآمدهای خود را در شب کاهش داده و کمتر در کوچه و خیابان تردد کنند.

او می‌افزاید: البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که تاریکی معابر و خیابان‌ها در شب
نه تنها حیات را در آن دچار رکود می‌کند بلکه به بروز جرم و بزه نیز می‌انجامد و سیاست‌های مهم مسئولان شهری در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در راستای روشن‌تر کردن شهرهاست، چرا که بین این روشن بودن شهر در شب و کاهش جرم و بزه ارتباط مستقیم وجود دارد.

از دیدگاه او تاریک بودن معابر و خیابان‌ها برای زنان و سالمندان بیشتر از هر گروه دیگر احساس ناامنی به‌وجود می‌آورد و برای حل این مشکل باید نورپردازی متناسبی در شهر انجام داد. در حال حاضر نیز روشنایی یکی از بحث‌ها و چالش‌های اصلی تهران است که باید مورد توجه قرار گیرد.