سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف به تمام معنا کسی است که دانشش مایه شرف او گردد [امام جواد علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مصوبات پاییز 88 ، مصوبات فصل بهار 88 ، اخبار ایران وجهان ، مصوبات زمستان 88 ، مصوبات تابستان 88 ، برنامه ریزی شهری ، حقوق شهروندی ، شهروندمداری ، امام(ره)وجماران ، مصوبات زمستان 88 ، ورزش ، مدیریت شهری ، شهر الکترونیک ، شهرسازی ، تاریخچه شهر نظرآباد ، اخبار شهرستان نظرآباد ، اخبار فرهنگی ، عکس ، هویت فرهنگی ، نوذرپور ، اخبار فرهنگی نظرآباد ، اخبار نظرآباد ، شوراها ، دغدغه ایثارگران ، انرژی پاک ، پیامها ونظرات شهروندان ، اخبار ورزش نظرآباد ، اخبار شورا ، اخبار شهرداری ، مطهری ، میرزا عبدالله مقدم ، ماه مبارک رمضان ، فرهنگی ، فرهنگی اجتمایی ، مشروطیت ، مشکلات شوراها ، مدیریت فرهنگی ، مراحل اخذ پروانه ساختمانی ، مصوبات پاییز88 ، قوه قضاییه ، کارخانه مقدم ، کروبی ، گردش کار ، مبلمان شهری ، مجلس ، علمی ، منشور اخلاقی کارکنان شهرداری نظرآباد ، موسوی ، نورپردازی ، هاشمی رفسنجانی ، مصوبات سال 89 ، مصوبات قصل بهار 88 ، اجتماعی وفرهنگی ، اخبار اجتماعی نظرآباد ، اخبار اجتمایی ، انجمن حجتیه ، امام (ره)وجماران ، امام خمینی ، امام مهربانی ، امام(ره) وجماران ، پیام شهروندان ، تاریخچه نظرآباد ، تپه ازبکی ، خاتمی ، رخسار قرآن ، صدور پروانه ، طالقان ، طرح جامع شهر نظرآباد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :9
کل بازدید :225673
تعداد کل یاداشته ها : 386
103/2/12
11:42 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالرسول عباسی[0]

خبر مایه

 


 


آقای فرماندار! ما بسیار نگرانیم برای هویت و میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد


در پی هشدارهای دلسوزانه پروفسور یوسف مجیدزاده مبنی بر وقوع «فاجعه فرهنگی» در محوطه باستانی ازبکی، سه تن از فعالان فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد طی نامه ای به آقای «سید ابراهیم کسائیان» - فرماندار شهرستان نظرآباد - دغدغه استاد مجیدزاده و دیگر فعالان فرهنگی را به ایشان انتقال دادند.


در آن نامه، تاسیس سازمان مردم نهاد «انجمن نجات محوطه باستانی ازبکی» پیشنهاد شده است. منتظر می مانیم تا واکنش مدیریت عالی شهرستان نظرآباد نسبت به تخریب غم انگیز آثار ارزشمند باستانی و تاریخی را ببینیم. البته انجام وظیفه برای اهل فرهنگ، مهم تر از نتیجه کار است. متن کامل نامه را در ادامه مطلب بخوانید.


* * * * * *


جهت مطالعه متن کامل نامه، اینجا را کلیک کنید...


89/10/6::: 12:45 ص
نظر()
  
  

 


نامه استادان باستان شناسی، فلسفه و تاریخ به رهبر معظم انقلاب


فروختنِ یوسفِ میراث کشور در بازار مکاره سود و سودا


اشاره: روز شنبه 4 دی 1389 جمعی از استادان باستان شناسی، فلسفه و تاریخ و صاحب نظران دانشگاهی کشور، طی نامه  ای به مقام معظم رهبری خواستار آن شدند تا مسوولان و مدیران میراث فرهنگی با عنایت به نظرات ایشان درباره حساس بودن مسایل فرهنگی، از فروپاشی سازمان میراث فرهنگی و وضعیت چندپاره آن جلوگیری به عمل آورده و نسبت به سنگر تاریخ و فرهنگ تمدن ایرانی - اسلامی با مسوولیت و حساسیت برخورد کنند .


از جمله امضا کنندگان نامه مورد اشاره، استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی - از مفاخر فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد - است. (1) ایشان استاد دانشگاه تهران است که اکنون در دانشگاه آتن (یونان) به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. با توجه به شناخت دقیق استاد ملاصالحی از میراث فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، تخریب گسترده مکان ها و محوطه های باستانی و تاریخی این سه شهرستان، همیشه مورد انتقاد ایشان بوده و است. تقارن زمان نگارش این نامه با نامه سه تن از فعالان فرهنگی به فرماندار شهرستان نظرآباد را به فال نیک گرفته و یقین داریم که استاد ملاصالحی به هنگام امضای این نامه، فاجعه فرهنگی رخ داده در «محوطه باستانی ازبکی» را هم در نظر داشته است.  


به گزارش وب سایت «هنر نیوز» متن نامه گروهی از استادان باستان شناسی، فلسفه و تاریخ و صاحب نظران دانشگاهی کشور، به مقام معظم رهبری به شرح ذیل است  :


* * * * * *


جهت مطالعه متن نامه، اینجا را کلیک کنید...


  
  

 


فرماندار نظرآباد:


میراث فرهنگی در شهرستان نظرآباد نیازمند اصلاح است


خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان نظرآباد گفت: «سطح عملکرد میراث فرهنگی در این شهرستان پاسخگوی نیازها نیست که این امر نیازمند اصلاح است.» سیدابراهیم کسائیان افزود: «در شهرستان نظرآباد آثار باستانی فراوانی وجود دارد که حفظ و نگهداری آنها نیازمند افزایش حمایتها و تعامل از سوی دستگاه های ذیربط به ویژه میراث فرهنگی است و این تعامل باید به بهترین نحو ممکن شکل گیرد.


وی ادامه داد: «میراث فرهنگی از دستگاه هایی است که در صورت عمل به وظایف می تواند از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در زمینه حفظ آثار و اماکن باستانی جلوگیری کند و بسیاری از مشکلات و موانع کنونی در این زمینه را نیز از میان بردارد.» وی عنوان کرد: «میراث فرهنگی در شهرستان ما در خصوص آثار باستانی فعالیتهای انجام داده اما کافی نبوده و باید تلاش ها در این خصوص به شکل چشمگیر و تاثیرگذاری افزایش یابد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.»


این مسئول بیان کرد: «نظرآباد جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که از میان آنها می توان به امامزاده ابوالحسن (ع) و تپه گازرسنگ اشاره کرد.» وی ادامه داد: «امامزاده یادشده مشتمل است بر یک ایوان رو به شرق (ورودی امامزاده ) که کاشیکاری شده است.» کسائیان گفت: «گنبد خانه امامزاده، پشت ایوان جای دارد که بنایی است چهارگوش که در قسمت بالا بوسیله سکنجهایی به چند ضلعی و سپس دایره تبدیل شده و گنبد دو پوش امامزاده روی آن احداث شده است.»


وی خاطرنشان کرد: «تپه گازرسنگ نیز در 18 کیلومتری نظرآباد و 800 متری جنوب روستا در ارتفاع هزار و 237 متر از سطح دریا قرار دارد و با ارتفاع 18 متر در میان دشت هموار واقع است.» این مسئول اضافه کرد: «فاصله این تپه با تپه ازبکی در حدود پنج کیلومتر است و شواهد نشان می دهد که تپه گازرسنگ همچون سایر تپه های مرتفع دشت در اطراف خود تپه های اقماری و محوطه ای باستانی داشته و این تپه رفع به عنوان کهن دژمورد استفاده ساکنین قدیمی آن بوده است.» وی یادآور شد: «سفال های به دست آمده از این تپه از نوع خاکستری هزاره اول پیش از میلاد تا سفال های لعابدار آبی و سفید و فیروزه ای دوران تیموری و صفوی است ضمن اینکه بیشترین سفالهای موجود روی تپه از نوع بدون لعاب و بدون نقش هستند.» 


  
  


حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از روحانیون استان تهران، با تشریح تاریخچ? مبارزات امام راحل(ره)، اظهار کرد: اگر ایمان مردم و جایگاه امام به‌عنوان مرجع جامع‌الشرایط نبود، پیروزی انقلاب یا ممکن نبود یا بسیارسخت و جانکاه حاصل می‌شد.


وی با اشاره به نقش بی‌بدیل مرجعیت امام در پیشبرد انقلاب اسلامی، افزود: مرجعیت، کانون تجمیع دین‌داری جامعه است و قداست والایی دارد و نباید تحت هیچ شرایطی آن را تخطئه کرد.


حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با ابراز انزجار از رفتار برخی ناآگاهان در اهانت به این هویت دینی مردم، تصریح کرد: جسارت به مراجع و رعایت نکردن ادبیات مناسب در مواجهه با فقهای بزرگ، تنها ارزش گوینده این سخنان را از بین می‌برد.


وی تاکید کرد: رفعت مقام مرجعیت به‌اندازه‌ای است که اگر کسی به ساحت مراجع عظام جسارت کند، علاوه‌بر آنکه مرتکب جرم حقوقی می‌شود، از نظر شرعی نیز قطعاً مرتکب فعل حرام شده است.


یادگار امام(ره) با اشاره به جایگاه و محبوبیت مرجعیت در جامعه اسلامی، ادامه داد: در نگاه دینی، توهین به مقام مرجعیت، معصیت کبیره است و سقوط آزاد و انزوای اجتماعی را درپی خواهد داشت و این مصداق واقعی خسرالدنیا والآخره است.


 





تاریخ انتشار: 4 دی 1389


 


  
  

9000سال فراموشی در شهرستان نظرآباد

مسلم مرادی

 امروز، سالیاد ثبت ملی «تپه ازبکی» ساوجبلاغ به‌ عنوان میراث فرهنگی و باستانی ما ایرانیان است. ما بخشی مهم و انکارناپذیر از تمدن جهان را در این منطقه به نام خودمان در چنین روزی ثبت کردیم؛ از این شناسنامه کهن ملی جز مطلب فراروی شما به خبر دیگری فعلا" نمی‌توان استناد کرد. ادامه مطلب...

  
  

 

کوچ مهندس مصطفی بازرگان پیر قرآن پژوه

 

در ساعات اولیه یک شنبه 21 آذر 1389 مهندس مصطفی بازرگان - قرآن پژوه و فعال اجتماعی - در سن 100سالگی در شهر نظرآباد واقع در استان البرز درگذشت. «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» این ضایعه را به اهل فرهنگ و جامعه قرآنی به ویژه اهالی قدرشناس و نجیب دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد تسلیت عرض می کند. نوشته زیر زندگی نامه و خدمات علمی و اجتماعی آن مرحوم است که قرار است در کتاب «نام آوران ساوجبلاغ و نظرآباد» به چاپ رسد.

 

 * * * * * *

 حاج مصطفی بازرگان (1290- 1389 خورشیدی) قرآن پژوه و فعال اجتماعی که در توسعه و آبادانی شهر نظرآباد نقش فراوانی داشت. او در یک خانوانده مذهبی و نیمه مرفه آذربایجانی متولد شد. پدرش حاج عباسقلی تبریزی به تجارت شهرت و اشتغال داشت. ادامه مطلب...

  
  

علی یعقوبی در جمع خبرنگاران گفت: باید در سفر سوم ریاست جمهوری به استان البرز احداث اتوبان موازی اتوبان نظرآباد که از سه راهی همدان آغاز می‌شود پیشنهاد شود و اینکار قابلیت انجام دارد و هر کدام از استان‌های مسیر می‌توانند بخشی از کار احداث این اتوبان را تقبل کنند و این اتوبان می‌تواند تنها راه ارتباطی بین استان‌های غربی کشور باشد.

وی افزود: با احداث این اتوبان مشکل تردد اتوبوسهای بوئین زهرا به سمت اتوبان نیز برطرف می‌شود.

یعقوبی خاطر نشان کرد: در زمان شهردار قبلی نظرآباد احداث این اتوبان با برآورد هزینه 615 میلیارد تومان برنامه‌ریزی شد اما در نهایت کار منفک شد و این موضوع بدون برنامه مانده است.

شهردار نظرآباد با اشاره به اینکه شهرستان نظرآباد فاقد سازمان اتوبوسرانی و ترمینال است، گفت: باید در ناحیه غربی این شهرستان که در جوار شهر هشتگرد هست ترمینال مشترکی احداث شود تا شهروندان هشتگرد و نظرآباد از امکانات این ترمینال استفاده کنند.

یعقوبی گفت: شهرداری نظر آباد آماده ارائه زمین به بخش خصوصی برای احداث جایگاه CNG در این شهرستان هست.


  
  

 



سوگنامه ای برای میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد


باید از روی نعش من رد شوید ...


اشاره: گزارش زیر تازه ترین سخنان پروفسور یوسف مجیدزاده - سرپرست گروه کاوش محوطه باستانی ازبکی - در گفت و گو با حسن ظهوری - خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی- است. استاد مجیدزاده بار دیگر و این بار صریح تر، وقوع فاجعه فرهنگی یعنی تخریب گسترده آثار نفیس باستانی شهرستان نظرآباد را به مردم و مسئولان گوشزد کرده است اما حیف که هم اکنون گوش شنوایی نیست!


* * * * * *


جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...


  
  

 


 


خاطراتم از بانو فهیمه محبی، شادروان مصطفی بازرگان و استاد یوسف مجیدزاده


اسماعیل آل احمد


حسین عسگری: نوشته زیر، خاطرات خواندنی دوست گرامی ام جناب آقای اسماعیل آل احمد - مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد - از شادروان بانو فهیمه محبی (مدیر دایره المعارف تشیع ) و شادروان مصطفی بازرگان (قرآن پژوه و فعال اجتماعی) و پروفسور یوسف مجیدزاده (چهره ماندگار باستان شناسی ایران) است. این خاطرات به درخواست بنده  و برای خوانندگان فهیم وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» نوشته شده است.


آقای آل احمد 35 ساله، قرآن پژوه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم است که علاوه بر تبلیغ، به پژوهش و تحصیل در «خارج فقه و اصول» اشتغال دارد. وی هم اکنون ساکن شهر قم است و ایام رمضان المبارک و محرم الحرام برای تبلیغ به زادگاه خود - شهر نظرآباد - می آید.


* * * * * *


جهت مطالعه خاطرات و دیدن تصاویر، اینجا را کلیک کنید...


  
  
<      1   2