واکنش مالک زمین های اطراف محوطه باستانی ازبکی به نامه سه فعال فرهنگی
بازتاب نامه اعلام خطر «اسماعیل آل احمد، ذکرالله زنجانی و حسین عسگری» - از فعالان فرهنگی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ - درباره تخریب آگاهانه آثار نفیس محوطه باستانی ازبکی همچنان ادامه دارد. از جمله این واکنش ها، گفت و گوی محمود خراسانی - مالک زمین های اطراف محوطه باستانی ازبکی - در 9 بهمن 1389با خبرنگار وب سایت «البرز نیوز» است. پیش از آن، متن نامه سه فعال فرهنگی به سید ابراهیم کساییان - فرماندار شهرستان نظرآباد - را بخوانید :http://128askari.parsiblog.com/1863818.htm
* * * * * *
راه نجات تپه ازبکی
سکینه اکبری: تپه باستانی ازبکی نه با معضل اختلاف مالک و میراث فرهنگی که با معضل بی فکری، کم توجهی و کم لطفی مدیران مواجه است. آنچه امروز تپه ازبکی به آن دچار است نه دعوای مالک و میراث فرهنگی که سکوت و سخن نگفتن این دو طرف است. روزی که گزارش فرسایش تپه 9000 ساله ازبکی نظرآباد را می نوشتم به یقین نمی دانستم آیا بعد از توقف حفاری ها در ازبکی قدمی برای نجات این بنای تاریخی برداشته شده یا نه؛ علت توقف کاوش ها و حفاری ها را اختلاف میان میراث فرهنگی و مالک محوطه می دانستم.
با محمود خراسانی (مالک محوطه ازبکی ) که صحبت می کردم دلم شکست از این همه بی توجهی، این همه ندانم کاری و بی تدبیری، خراسانی که به گفته خودش تا توانسته بود همه نوع همکاری کرده بود با میراث فرهنگی، گله داشت که مسئولین حتی زحمت یک مذاکره را هم به خود نمی دهند تا مشکل این محوطه حل شود. وقتی پرسیدم حاضرید اجازه ادامه حفاری ها را به گروه کاوش بدهید با تعجب پرسید مگر تا به حال این اجازه داده نشده است؟! خراسانی در صحبت هایش گفت ما حاضریم پای میز مذاکره با مسئولین بنشینیم تا این محوطه از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.
باید گفت میراث فرهنگی که به علت عدم تمکن مالی قادر به خرید این محوطه 1000 هکتاری نیست موظف است برای نجات آن همه تلاشی بکند و در فکر پیشنهادهایی باشد که مالک راضی شود مثل سابق همکاری ها را ادامه دهد. بعد از صحبت با مالک ازبکی ای نتیجه برایم حاصل شدکه تپه باستانی ازبکی نه با معضل اختلاف مالک و میراث فرهنگی که با معضل بی فکری، کم توجهی و کم لطفی مدیران مواجه است. آنچه امروز تپه ازبکی به آن دچار است نه دعوای مالک و میراث فرهنگی که سکوت و سخن نگفتن این دو طرف است.
خراسانی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان میراث فرهنگی تا کنون پیشنهادی به مالک داده است؛ گفت خیر، میراث فرهنگی استطاعت مالی خرید این ملک و شاید ادامه حفاری ها را ندارد ولی قدمی هم برای حل شدن مسئله برنداشته است؛ وی معتقد است با مذاکره مشکل ازبکی حل شدنی است. خراسانی همچنین گفت، ما تا امروز در حد توانمان از این محوطه حفاظت کرده ایم ولی نمی توانیم بدون در نظر گرفتن حقوق خود و بدون اینکه توافقی صورت گیرد محوطه را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهیم؛ ما تاکنون از ایجاد هرج و مرج در این محوطه جلوگیری کردیم و رفت و آمدها به ازبکی کنترل شده بوده است؛ مسئولین هم هروقت خواسته اند با هماهنگی امکان ورود به محوطه را داشته اند؛ اما حقوق ما نباید نادیده گرفته شود.
آنچه تا به حال بر این تپه گذشته است،گذشته است ولی امروز که میراث فرهنگی استان تازه تأسیس البرز شکل گرفته و برنامه ریزی ها برای بخش گردشگری و میراث فرهنگی در دست تدوین است؛ کم لطفی است گنجینه محبوس در ازبکی نادیده گرفته شود و آنچه هم که از این محوطه بر جای مانده است از بین برود در صورتی که مالک هم اعلام آمادگی کرده برای رفع مشکل ازبکی. مثل روز روشن است که اگر اقداماتی برای ازبکی صورت گیرد نه فقط تکلیف آثار و نشانه های مدفون در خاک این محوطه روشن می شود بلکه ساکنانی که در روی خاک اطراف آن زندگی می کنند نیز از منافعی بهره مند خواهند شد.
تلاش برای ادامه کاوش ها، به نمایش گذاشتن آثار کشف شده و ترتیب دادن شرایطی که عموم بتوانند از این منطقه دیدن کنند هم به جهت مادی و هم معنوی سودمند خواهد بود. مادی از این رو که جذب توریست و گسترش گردشگری که امروزه صنعتی است برای خود، از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی می تواند تبعات مثبتی را برای مردم نظرآباد به همراه داشته باشد؛ اشتغال زایی شاید یکی از این تبعات باشد. (1) سودمندی معنوی هم از این بابت که حضور توریست ها و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و نمایش این تمدن 9000 ساله به آنها بیش از پیش متمدن بودن سرزمینمان ایران را به رخ خواهد کشید. امروز این مطالب را نوشتم ؛ مخاطب خواهد خواند؛ و با هم منتظر می نشینیم تا برداشتن گامی از سوی مسئولین میراث فرهنگی استان البرز و شهرستان نظرآباد را شاهد باشیم...
1. جمله بندی گزارش «البرز نیوز» این گونه است.